Ok, kita
mula dengan bismillahirrahmanirrahim
Pertama sekali adalah falsetto. Falsetto ini sebenarnya bukan jenis harmoni tapi jenis suara. Lawannya adalah original (natural) voice. Ada sebahagian menamakan falsetto sebagai dummy (istilah ini terkenal di Univ. Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) pada satu masa dulu), ada pula menamakannya suara kecil dan macam-macam lagi.
Kalau natural voice boleh buat suara 1, suara 2 dan suara 3, begitu juga falsetto, sesuai untuk buat suara 1, 2 atau 3 bergantung kepada ketinggian key/ lagu dan kita punya favour (minat).
Sesetengah group tak suka guna falsetto, sesetengahnya pula suka pakai satu falsetto saja, dan ada pula yang suka pakai dua atau lebih. Semuanya tergantun pada kekreativitasan dan minat kita, sebab kita sendiri yang menetapkan apa yang kita mau buat. Kelebihan falsetto ini adalah riff yang tinggi, tapi tak perlu meneran (mengeden, red), boleh buat dengan rileks dan bersahaja. Cuma, kalau falsetto yang rendah, harus di-control betul-betul, sebab tendency (kecenderungan, red) untuk lari pitch itu ada. Khususnya bila digabungkan dengan natural voices yang tinggi.
Pasal term-term voice pula, harus dimulakan dengan pembahagian muzik. Muzik terbahagi kpd 3 kategori utama:
A.Instrumental (musical score)
1.Orchestra
2.Movies & Plays Soundtracks
B.Mixed (vocals + instruments)
1.Pop
2.R&B
3.Soul
4.Keroncong
5.Hip Hop
6.Rap
7.Inang
8.Zapin
9.Dan sebagainya
C.Choral (vocals only)
1.Choir: lebih kepada keserasian dan keteraturan suara.
2.A Cappella: lebih kepada menirukan instrument musik dan menghadirkan pengaturan instrumen-instrumen musik seperti fretless bass, double bass, saxophone, percussive instruments, dan lain-lain.
Pertama sekali adalah falsetto. Falsetto ini sebenarnya bukan jenis harmoni tapi jenis suara. Lawannya adalah original (natural) voice. Ada sebahagian menamakan falsetto sebagai dummy (istilah ini terkenal di Univ. Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) pada satu masa dulu), ada pula menamakannya suara kecil dan macam-macam lagi.
Kalau natural voice boleh buat suara 1, suara 2 dan suara 3, begitu juga falsetto, sesuai untuk buat suara 1, 2 atau 3 bergantung kepada ketinggian key/ lagu dan kita punya favour (minat).
Sesetengah group tak suka guna falsetto, sesetengahnya pula suka pakai satu falsetto saja, dan ada pula yang suka pakai dua atau lebih. Semuanya tergantun pada kekreativitasan dan minat kita, sebab kita sendiri yang menetapkan apa yang kita mau buat. Kelebihan falsetto ini adalah riff yang tinggi, tapi tak perlu meneran (mengeden, red), boleh buat dengan rileks dan bersahaja. Cuma, kalau falsetto yang rendah, harus di-control betul-betul, sebab tendency (kecenderungan, red) untuk lari pitch itu ada. Khususnya bila digabungkan dengan natural voices yang tinggi.
Pasal term-term voice pula, harus dimulakan dengan pembahagian muzik. Muzik terbahagi kpd 3 kategori utama:
A.Instrumental (musical score)
1.Orchestra
2.Movies & Plays Soundtracks
B.Mixed (vocals + instruments)
1.Pop
2.R&B
3.Soul
4.Keroncong
5.Hip Hop
6.Rap
7.Inang
8.Zapin
9.Dan sebagainya
C.Choral (vocals only)
1.Choir: lebih kepada keserasian dan keteraturan suara.
2.A Cappella: lebih kepada menirukan instrument musik dan menghadirkan pengaturan instrumen-instrumen musik seperti fretless bass, double bass, saxophone, percussive instruments, dan lain-lain.
Dapat
sesuai dengan irama:
a.Pop
b.R&B
c.Soul
d.Keroncong
e.Hip-Hop
f.Rap
g.Inang
h.Zapin
i.Dan sebagainya
yang
menjadi tumpuan kita ialah Choral Music sebab choral music ini
berkonsentrasi lebih kepada vokal dan merupakan senjata utama sebagai
penyanyi..b.R&B
c.Soul
d.Keroncong
e.Hip-Hop
f.Rap
g.Inang
h.Zapin
i.Dan sebagainya
Biasanya, dalam dunia nasyid, ada 4 jenis 'vocal parts' yang utama: Unison, 2nd voice, 3rd voice dan bass. Ini berlaku karena perkembangan nasyid itu sendiri yang 'evolve' (peningkatan) daripada single voice/ monophony (satu suara) kepada polyphony (lebih dari satu suara) secara perlahan-perlahan. Bermula dengan monophony, penasyid-penasyid kita yang terdahulu mula meletak suara bass sebagai penyedap lagu. Kemudian, suara 2 (2nd voice) pula ditemui. Seterusnya 3rd voice (suara 3) dan seterusnya.
Berdasarkan apa yang saya baca selama ini, tidak pernah menjumpai pula pembahagian yang sebegitu rupa dalam ilmu muzik. Mungkin susunan tersebut suatu keunikan bagi nasyid kita. Apa yang saya jumpai adalah susunan vokal biasanya memerlukan seseorang penata vokal menentukan dahulu bilangan (jumlah, red) penyanyi dan serta dia ini lelaki atau perempuan atau kanak-kanak. Oleh itu, penata vokal perlu melihat dari beberapa sudut:
Ada beberapa kemungkinan (dari sudut jantina (jenis kelamin, red) + umur):
1.all male
2.all female
3.all children
`4.mixed:
a.female + male
b.children + male
c.children + female
Ada beberapa kemungkinan (dari sudut bilangan):
1.solo
2.duet
3.triplet
4.quartet
5.quintet
6.sextet(quintuplet)
7.dan seterusnya
2.duet
3.triplet
4.quartet
5.quintet
6.sextet(quintuplet)
7.dan seterusnya
Ada beberapa kemungkinan (dari sudut bilangan vocal
parts):
1.3
suara sahaja
2.4 suara sahaja
3.2 suara sahaja
4.7 suara sahaja
5.dan seterusnya
Berdasarkan
kemungkinan-kemungkinan di atas vocal parts (bukan vocal ranges!) boleh disusun
berdasarkan beberapa andaian. Andaikata:2.4 suara sahaja
3.2 suara sahaja
4.7 suara sahaja
5.dan seterusnya
A.enam orang - 6 suara (all male)
2
countertenor (1 contratenor bassus + 1 contatenor altus)
1 tenor
2 baritone
1 bass
1 tenor
2 baritone
1 bass
B.enam orang - 6 suara (all male) II
1
countertenor
2 tenor
1 baritone
2 bass
2 tenor
1 baritone
2 bass
C.enam orang - 6 suara (4 male + 2 female)
1
soprano
1 contralto (alto)
1 countertenor
1 tenor
1 baritone
1 bass
1 contralto (alto)
1 countertenor
1 tenor
1 baritone
1 bass
D.enam orang - 6 suara (3 male + 3 female)
1
soprano
2 contralto (alto)
2 tenor
1 bass
*dan
boleh pelbagai lagi, bergantung kpd lagu dan bilangan lapisan vokal yg
ditentukan oleh penata vokal2 contralto (alto)
2 tenor
1 bass
Berlainan dengan vocal parts, vocal range pula ialah ketinggian jarak vokal seseorang berdasarkan kemampuan masing-masing dari yang tertinggi sehingga yang terendah. Biasanya, vocal ranges (bukan vocal parts!) adalah seperti berikut (fundemental ranges):
Soprano:
middle D --- F3
Contralto: small E --- A2
Tenor: small C --- C2
Baritone: great G# --- middle F#
Bass: great E --- middle F
*Susunan
C di atas piano (dari kiri ke kanan): great C, small C, middle C, C2, C3 dan
seterusnya (middle C berada di tengah2 piano).Contralto: small E --- A2
Tenor: small C --- C2
Baritone: great G# --- middle F#
Bass: great E --- middle F
*vocal range ni bersifat tidak tetap, di mana ia boleh ditinggikan sikit atau direndahkan mengikut kurun dan juga tempat (menurut kajian!)
terdapat juga pembahagian vocal ranges lain yg diamalkan oleh pemuzik2 di beberapa tempat pada beberapa kurun kebelakangan ini. antaranya castrati ranges. Seperti berikut:
haut-dessus
bas-dessus
soprano
mezzo
haute-contre
haute-taille
taille
tenor
basse-taille
barytone
basse-contre
Akhirnya,
mungkin pusing juga jadinya bila sudah tahu banyak tentang vokal. Untuk
merelevankan semua ini, kita kaitkan dengan pembahagian suara unik nasyid kita.
Oleh itu, kita boleh katakan dia bergantung kepada ketinggian. Sebagai contoh:
tenor boleh jadi suara 3, juga suara 1 ataupun suara 2. Berdasarkan ketinggian
dan berdasarkan kewujudan suara-suara lain..bas-dessus
soprano
mezzo
haute-contre
haute-taille
taille
tenor
basse-taille
barytone
basse-contre
Banyak pula. Tentunya, saya rasa setakat (sampai disini, red) dulu. Saya harap penerangan ini dapat sedikit sebanyak menjawab persoalan mengenai vokal dan sesiapa yang berminat. Semuanya berdasarkan apa yang saya baca, dan juga ijtihad saya apabila bertemu jalan buntu. Jadi , kalau ada apa-apa yang tidak kena, tolonglah betulkan ok."Al-Mu'minu Mir-atu akhihi" - mukmin itu cermin saudaranya..
Resource: Dr. Brian Blood, T Yala, Dolmetch n various other sources
Penulis adalah personil kumpulan nasyid Al Masaar (Malaysia). Tulisan diambil dari Forum Nasyeed.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar